torstai 6. helmikuuta 2014

#healthylifestyle

Liikunnan harrastaminen on ollut omalla kohdallani yläasteiästä lähtien todella vaihtelevaa. On ollut aikoja, jolloin liikunta ei ole kiinnostanut yhtään, mutta parin kukauden päästä olen saattanut hurahtaa siihen kuitenkin taas niin, etten ole välittänyt tehdä juuri muuta. Myönnän, yhdessä vaiheessa nuorempana liikuntainnostukseni lähti jopa vähän hallinnastani. Mutta tällainen olen oikeastaan joka suhteessa; kun innostun tekemään jotain, en malttaisi lopettaa ollenkaan. Pitkän (liiankin) liikunnallisen vaiheen jälkeen liikkumiseeni tuli kuitenkin täysi stoppi - en vain jaksanut liikkua enää yhtään. Tästä olen kertonut aiemmin mm. tässä postauksessa. Kului monta vuotta. Ylimääräistä painoakin alkoi kerääntyä salakavalasti ympäri kehoa. Yritin moneen kertaan herätellä uinuvaa liikuntakipinääni, mutta liikkumiseni jäi oikeastaan vain lenkkeilyyn muutamana päivänä viikossa. Kunnes sitten viime keväänä liikuntakärpänen puraisi mua jälleen oikein kunnolla. Aloitin jopa hölkkäämisen uudelleen sitten lukiovuosien. Kaiken tuon innon keskellä sattui kuitenkin pieni vastoinkäyminen, kun toinen jalkapöytäni alkoi kipuilla omituisesti. Jonkin aikaa yritin vain kestää kipua, ja jatkaa lenkkeilyä hieman kevyemmin. Ajattelin, että kipu menee ohi itsellään. Lopulta, kun raaka lepokaan ei auttanut, oli aika mennä lääkäriin selvittämään kivun syy. Yksi varvasluuni todettiin murtuneeksi, ja kuljin osan kesästä kävelysauvoilla (tätä en olekaan kertonut teille aiemmin!). Olin niin pettynyt itseeni ja ainaisiin vastoinkäymisiin, etten välittänyt liikunnasta yhtään sen jälkeen, kun jalkapöytäni parantui. Murtuma vei viimevuodestani muutaman kuukauden, mutta liikuntaintoni oli kateissa paljon kauemmin.


Viime syksyn aikana nujersin tuon liikuntakammoni siten, että pakotin vain itseni lenkille. Siitä asti olen lenkkeillyt taas suhteellisen säännöllisesti - loppuvuonna lenkkeily oli jopa todella säännöllistä. Jossain vaiheessa aloin kuitenkin tajuta, ettei lenkkeily riitä yksinään, jos haluan kiinteyttää kroppaani. Tämän alkuvuoden olenkin panostanut lenkkeilyn lisäksi myös lihasryhmiä monipuolisesti kuormittavaan liikuntaan. Viimeisimpänä olen hurahtanut kahvakuulalla treenaamiseen. Meiltä löytyy kotoa 12-kiloinen kahvakuula, joka on lojunut lähes käyttämättömänä, sillä se on Samille liian kevyt. Olen käyttänyt kyseistä järkälettä aina silloin tällöin lisäpainona kyykkyjä tehdessä. Löysin kuitenkin hyviä kahvakuulatreenejä netistä, ja huomasin, että meidän 12-kiloinen kuula oli minulle useimmissa liikkeissä vielä aivan liian painava. Siksipä hain alkuviikosta itselleni Intersportista puolet kevyemmän kuulan. Hintaa kahvakuulalla oli noin 30 euroa. Samalla löysin muuten alerekistä uuden pirtsakanvärisen treenitopin itselleni kahdeksan euron hintaan. Nyt olen tehnyt jokusen treenin kuusikiloisella kuulallani, ja kahvakuulaintoni on vain kohonnut. Kuulan kanssa on todella mukava treenata!



Mitä sitten tulee muihin terveellisiin elämäntapoihin, niitäkin yritän ylläpitää parhaani mukaan. Syön nykyään paljon järkevämmin kuin ennen - tällä tarkoitan erityisesti useammin syömistä. Alkoholia olen käyttänyt viime kuukausien aikana paljon harvemmin ja vähemmän kuin aikaisemmin. Ja sen huomaa kyllä todella selkeästi koko kehossa. Mieli on virkeämpi ja kroppa tuntuu kevyemmältä! Tällä hetkellä mua ei edes kiinnosta juhliminen yhtään, meneillään kun on niin monta paljon tärkeämpääkin asiaa. Herkkujen suhteen en ole asettanut itselleni oikeastaan mitään sääntöjä tai kieltoja. Pyrin herkuttelemaan harvemmin kuin ennen, mutta en halua ryhtyä mihinkään totaalikieltäytymiseen, sellainen kun ei ole itselleni parhain vaihtoehto (tiedän kokemuksesta). En muutenkaan usko yhtään sellaisiin ruokavalioihin tai syömismuutoksiin, joissa jätetään jokin tietty ruoka-aine tms. pois kokonaan. Jotkut saattavat laihtua huomattavasti jättämällä esim. leivän pois ruokavaliostaan, mutta itse en näe siinä mitään järkeä - ellei sitten halua olla koko loppuelämänsä ajan syömättä leipää. Mielestäni syömisen suhteen kaikki on sallittua, kun muistaa kohtuuden ja liikkuu riittävästi. Siis jos ajatellaan puhtaasti vain kalorimääriä. Tietysti on parempi, mitä laadukkaampaa ja puhtaampaa ruokaa syö.

Tässäpä vähän omia mietteitäni ja päivitystä treenirintamaltani. Olen ollut tekemässä liikuntapostausta viime vuodesta lähtien (hahaha), mutta jotenkin tämä liikunnasta kirjoittaminen tuntuu toisinaan aika haastavalta. Ehkä innostun postailemaan kuulumisia treenirintamaltani jatkossa vähän useammin! Nyt ainakin tiedätte, että kuntoilemiseni sujuu tällä hetkellä hyvin. Toivottavasti tuloksiakin alkaa näkyä pian, tavoitteenani kun on terveellisemmän elämän lisäksi kiinteytyä ja karistaa muutama kilo. :)


Energistä loppuviikkoa!
Comments (8)

8 kommenttia:

  1. Vähäinen liikuntakin on aina parempi, kuin ei liikuntaa ollenkaan :) Munkin pitäis kyllä hankkia kahvakuula kotio, niin pystyisi tekemään jumppia kotonakin, ettei aina tarvitsisi salille raahautua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on kyllä ihan totta Laura! Terveyttä ajatellen vähäinenkin liikunta on plussaa. Sillä vähäisellä liikunnalla ei vaan oikein saa minkäänlaisia tuloksia aikaan, jos haaveilee esim. solakammasta vartalosta... Suosittelen kyllä lämpimästi! Siksi oon varmaan kahvakuulailuun niin hurahtanutkin, kun en välitä käydä yleisillä saleilla tai jumpissa. :) Teen siis kaikki treenailut ihan vain kotosalla.

      Poista
  2. tosi kiva postaus mutta ois kiva jos joskus vaikka tekisit postauksen niistä liikkeistä mitä teet eli vähänniinko opetat ne meille lukijoillekkin mitkä oot kokenu hyviksi ? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä, kiva kuulla että sellaiselle postaukselle olisi kiinnostusta :) Pistän harkintaan, voisin tässä kevään aikana vaikka toteuttaakin jonkinlaisen liikepostauksen jossain vaiheessa!

      Poista
  3. Tosi kiva postaus! :) Ja pikkuhiljaa hyvä tulee aina kaikissa hommissa, urheilussa varsinkin :) Muakin kiinnostas nähdä liikkeitä kun en ikinä oikeen oo kahvakuulajuttuja tehny tai perehtyny hommaan muutenkaan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, tässä hommassa jos jossain tarvii kyllä kärsivällisyyttä :) Okei, kiva kuulla että olisit kiinnostunut! Täytyy varmaan sellainen postaus sitten toteuttaa ;)

      Poista
  4. Tosi hyvin kirjotettu! Mullaki on ollu vähän epämääräne liikuntamenneisyys, joskus hirvee liikuntainto ja joskus liikkuminen on loppunu melkeen kokonaan. Nyt on onneks sellanen jees liikkumaan vaihe taas päällä.

    http://passionblogi.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hauska kuulla etten oo ainoa on-off -liikkuja :D Olis kyllä kaiken paras kun löytäisi sen "kultaisen keskitien" tähän hommaan. Mutta mukavaa että sullakin sujuu tällä hetkellä!

      Poista