tiistai 2. heinäkuuta 2013

SAARISTOSSA

Kuten vanhat lukijani tietävät, olimme viime kesänä Nauvossa mökkeilemässä muutaman ystäväpariskunnan kesken. Sovimme jo heti tuon reissun jälkeen, että vastaava mökkeilyviikonloppu on tehtävä uudelleen seuraavana kesänä, ja tämän vuoden alussa, lopputalvesta sovimmekin sitten jo tarkan ajankohdan kyseiselle mökkiviikonlopulle. Tuo pitkäänodotettu ja kauan suunniteltu viikonloppu on nyt sitten ohi, ja täytyy myöntää, että oli kyllä jälleen kerran ihan huiput pari päivää! Reissun jälkeen jäi hieman tyhjä olo, ja Samin kanssa puhuttiin, kuinka reissu tuntui jääneen hieman vajaaksi. Saaristossa olisi siis todellakin viihtynyt vielä pidempään tällä mahtavalla porukallamme. Onneksi pääsemme Nauvoon taas ensi vuonna - silloin tosin hieman juhlavammissa merkeissä, kun ystävämme menevät naimisiin.

Mökkeily on kyllä ihan parasta, varsinkin, kun seura on kohdallaan. Kaikilla on rento fiilis, ja aikaa saa viettää kotoisasti mukavissa vaatteissa ilman meikkiä, juuri sellaisena kuin on. Kukaan ei jaksa huomautella pikkuruisista tai typeristä asioista. Tai no okei, muutamasta pikkuruisesta asiasta taisi tulla itsekin huomautettua; esimerkiksi Henkalle siitä, että oikeasti sanotaan "jäi kuin nalli kalliolle" eikä "jäi kuin nalle kalliolle".  Hehehe. :D Viikonloppuumme kuului tietysti muun muassa valtavat määrät ruokaa sekä juomaa, saunomista, uimista, nauramista, musiikkia, sekä auringossa loikoilua. Tähän listaan kun sitten lisätään kaikenlainen yleinen höpöttäminen, säpättäminen, sählääminen sekä sekoilu, on mahtavan viikonlopun ainekset takuuvarmasti kasassa. Järkkärini lauloi, ja kuvia tuli otettua vajaat 400, mutta jostain kumman syystä suurin osa niistä oli laadultaan aivan jotain muuta kuin julkaisukelpoisia. Tässä kuitenkin hurja määrä otoksia, jotka kuvaavat aika osuvasti viikonloppuamme. :)

mun ja samin ruokajuomat, kumpi on kumman?
kuumaa juomaa kynttilöiden valossa

Lähdettiin ajelemaan Samin, Suvin, Henkan ja Fridan kanssa kohti Nauvoa perjantai-aamuna noin kymmenen aikaan. Auto oli jo lähtövaiheessa suht täynnä kamaa, joten odotettiin vain kauhulla yhteistä kauppareissua, joka pysähdyttiin tekemään Paraisilla. Kaupasta kerääntyikin yhteensä varmaan kevyet kahdeksan pussillista ruoka- ja juomatarpeita, joten loppumatka vietettiin melko ahtaasti. :D Oltiin perillä Nauvossa ennen isäntäparia eli Jannia ja Henkkaa, jotka pääsivät lähtemään ajomatkalleen vasta myöhemmin Jannin töiden takia. Pariskunta saapui perille kuuden jälkeen illalla, ja heti ensimmäisenä ajeltiin keskustaan tsekkaamaan juhlapaikka, jossa pariskunnan häät pidetään ensi vuonna. Pienen tirkistely- ja ideointikierroksen jälkeen palattiin takaisin mökille, alettiin tehdä ruokaa ja laitettiin sauna päälle. Iltaa istuttiin mukavasti huvimajassa, jossa tarjoilut vaihtuivat illan hämärtyessä grillaamisen jälkeen kuumaan minttukaakaoon. Kyseinen juoma maistui hurjan herkulliselta hieman viileässä kesäillassa! Saunaan päästiin vasta puolen yön jälkeen, ja löylyttelyjen päätteeksi olikin kiva käydä nukkumaan. Taidettiin kaikki olla hieman väsyneitä päivän matkusteluista. :)

saunanraikas, täysin meikitön mökkilook

Lauantaipäivä valkeni pilvisenä ja koleana. Oltiin toivottu hartaasti aurinkoa, jotta päästäisiin nauttimaan veneilystä kauniissa säässä. Suunniteltiin alustavasti, että pidettäisiin texmex-henkinen piknik eräässä saaressa, jossa voisi myös ottaa aurinkoa ja koirat pääsisivät uimaan matalaan rantaan. Säätiedotteet lupailivatkin koko alkuviikon lauantaille täyttä aurinkoa, mutta kuinkas sitten kävikään. Aurinko ei tainnut näyttäytyä kertaakaan koko päivänä! Mutta emme antaneet sen häiritä, vaan lähdimme innokkaina veneilemään - tosin hieman erilaisissa varustuksissa kuin aurinkoisella säällä olisimme lähteneet. Viime vuonna veneilimme mahdollisimman vähissä vaatteissa, jotta saisimme samalla hiukan aurinkoakin, mutta tällä kertaa kaikki yrittivät haalia mahdollisimman paksut kamppeet ylleen. Kyllä tämä Suomen kesä vaan on melkoisen ihanaa aikaa! Paksuissa vaatteissa oli hieman kuuma, kun odottelimme tyttöjen ja koirien kesken laiturilla poikia, jotka olivat tankkaamassa venettä. Tuolloin naureskelimme, että vaatetuksemme pipoineen ja villasukkineen taisi ampua hieman yli. Kun sitten pääsimme kunnolla merelle, huomasimme kuinka paksummat vaatteet tulivat kuitenkin tarpeeseen. Pojat jättivät jossain vaiheessa meidät naispuoliset rantaan, ja lähtivät vielä kolmestaan jatkamaan veneilyä. Me mentiin valmistamaan Jannin ja Suvin kanssa niitä texmex-ruokia, jotka oli alunperin tarkoitus ottaa veneretkelle mukaan. Myöhemmin, syönnin päätteeksi jutut alkoivat käydä hieman levottomiksi. Loikoilimme porukalla mökissä, ja ainakin itsestäni tuntui, että aika kuluu aivan liian nopeasti. Yritin sulkea mielestäni sen harmillisen ajatuksen, että viikonloppu on jo puolessa välissä, ja yritin keskittyä vain olennaiseen. Täytyy myöntää, olen todella huono elämään hetkessä.

Myöhemmin alkuillasta tehtiin parit boolit, pojille ja tytöille omansa. Meidän tyttöjen booli oli samaa karpalosekoitusta, jota tehtiin jo viime kesän mökkireissulla. Ja kyseistä kamaa nautittiin myös Suvin polttareissa kenttäpulloista. :D Booli taitaa olla siis kovin meidän tyttöjen mieleen! Lauantai-ilta kuluikin sitten saunoessa, ja loppuillasta siirryttiin jälleen huvimajaan grillailemaan. Illallisen (tai ennemminkin yöpalan) jälkeen taidettiin jumittua vielä mökin puolelle kuumien kupposten ääreen. Kiireettömät kesäillat ja -yöt ovat niiiiin parhaita.

uimamaisterit f&c

Sunnuntaina herättiinkin sitten kuumaan auringonpaisteeseen. Sää oli ihan täydellinen, ja päätettiin, että lähdetään kotimatkalle vasta joskus alkuillasta. Ensin oli päästävä rannalle ottamaan aurinkoa ja uimaan. :) Mentiin tyttöjen kanssa edeltä rantaan heti aamupalan jälkeen, ja Suvi ja Janni kaivoivat esille valtavan suuren, kumisen uimadonitsin, jolla Janni lähti oitis seilailemaan. Myös Frida oli kapistuksesta innoissaan, ja yritti vetää Jannia perässään kiskoen donitsiin kiinnitetystä narusta. :D Frida oli kyllä niin elementissään, kun sai polskia oikein kunnolla meressä - se viihtyi vedessä varmaan pari tuntia käymättä välillä edes kummemmin rannalla. Minä, Suvi ja pikkuruinen Cannavaro viihdyttiin parhaiten veneessä, jossa oli hurjan hyvä ottaa aurinkoa. Kävin kyllä itsekin välillä uimassa, ja olihan sitä donitsiakin pakko päästä kokeilemaan. :D Loppujen lopuksi kapistuksesta tuli melkein kamppailu, kun pojatkin saapuivat veteen vilvoittelemaan. Kun palattiin myöhemmin mökille ruoan laittoon, huomasin, että ihoni oli alkanut punoittaa salakavalasti. Kotimatkalla kasvojani ja rintakehääni kuumotti kovasti, eikä syystä ollut epäilystäkään; käräytin ihoni valkoisessa veneessä loikoillessa oikein kunnolla. Kuinka petollista! Oltiin kotona vasta illalla yhdeksän jälkeen, ja koko maanantai kului oikeastaan vain koomaillessa ja palanutta ihoa vilvoitellessa. Kiitos vielä kaikille reissulaisille mahtavasta viikonlopusta ♥ Ja toivottavasti te muut jaksoitte lukea tämän hurjan pitkän sepustuksen alusta loppuun saakka! Nyt alan laittaa ruokaa, mutta palaan vielä myöhemmin blogin pariin. :)

// We spent the weekend on the beautiful archipelago of Finland. We stayed there in our friend's cottage, and the weekend was all about relaxing, having a good time, eating well, drinking, bathing in sauna, swimming in the sea and laughing. Here you can see some pics that describe our weekend quite well. :)
Comments (10)

1. Kivan kesäinen postaus! Tykkään ite siitä että on paljon kuvia. Ja pakko kehua, rispektit sulle noista meikittömistä kuvista. Liian harvat bloggaajat uskaltaa itestään sellasia julkaista. Plus näytät tosi tosi kauniilta meikittömänäkin :-))

Siiri

1. Heippa Siiri, ja kiitos kommentistasi! Tulin siitä ja kehuistasi ihan hurrrjan iloiseksi<3

Ihanaa kesää sinulle!

2. amazing pictures!
    i wanna be there)

1. Ohh I think you really should visit Finnish archipelago :))

3. Voi ku kuulostaa kivalta reissulta ! :) Ja tää pikkuinen vaalea koira on ylisöppänä <3

1. Sitä se kyllä olikin! Haha, täytyykin välittää sun terveiset Canulle, se todella on ylisöppänä otus. :))

4. Nauvo on ihana paikka! Olen käynyt kaksi kertaa siellä, ja siinä on joku taika. :D